آموزش plc زیمنس و دلتا، پی ال سی پروژه محور

plc برای یک زندگی بهتر

آموزش PLC (زیمنس s7 300-400) موضوع این بخش از مهندس یار می باشد. یادگیری PLC در حال حاضر مهم ترین نیاز دانشجویان و مهندس های رشته مهندسی برق و الکترونیک است. در نتیجه فراگیری اصولی و صحیح مفاهیم PLC از یکی از بهترین اساتید آموزش PLC زیمنس در ایران می تواند تاثیر مهمی در پیشرفت شما داشته باشد.

۱ مطلب در شهریور ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰


منطق نردبان plc چیست؟

Ladder Logic یکی از 5 نوع محبوب ترین زبان برنامه نویسی PLC است که در محیط های تولیدی استفاده می شود. قبل از کنترل کننده های منطقی قابل برنامه ریزی ، کارخانه های تولیدی از مدارهای مبتنی بر رله استفاده می کردند تا بارهای مختلف را بر اساس نحوه اتصال رله ها به هم متصل کنند. رله ها پرهزینه بودند ، به تعمیر و نگهداری مداوم نیاز داشتند و نمی توان آنها را به راحتی پیکربندی کرد. همانطور که PLC این فرایند را به دست گرفت ، حفظ شباهت سیستم قدیمی ضروری بود. بنابراین ، منطق نردبان به عنوان اولین زبان برنامه نویسی PLC ایجاد شد.

Ladder Logic به این دلیل برچسب گذاری شده است که نرم افزار به شکل نردبان گذاشته شده است. در سمت چپ ، دستورالعمل های منطقی نردبان به عنوان شرایط تنظیم می شوند ، در حالی که دستورالعمل های سمت راست دستورالعمل هایی هستند که در صورت تحقق شرایط تحریک می شوند. هر پله از نردبان از چپ به راست فاصله دارد و توسط PLC از بالا به پایین اجرا می شود.

همانطور که در بالا ذکر شد ، منطق نردبان در بین برنامه نویسان PLC بسیار محبوب است. یادگیری آن آسان است ، از مدارهای الکتریکی تقلید می کند و پس از استقرار عیب یابی آسان است.

منطق نردبان یادگیری معمولاً نقطه ورود به حرفه فعالیت در سیستم های کنترل به عنوان یک برنامه نویس PLC است. در این پست ، ما اجزای منطق نردبان را مرور خواهیم کرد ، اصول اساسی را پوشش خواهیم داد و آنچه را که برای تسلط بر این زبان برنامه نویسی لازم است ، شرح خواهیم داد

 

مبانی منطق نردبان پی ال سی

درست مانند رایانه ها ، PLC ها با سیگنال های باینری کار می کنند. هر یک را می توان روی صفر یا یک تنظیم کرد. در دنیای برنامه نویسی ، به این نوع داده بولی می گویند. بولی یک بیت حافظه را می گیرد ، می تواند روی 0 یا 1 تنظیم شود و در بیشتر دستورالعمل های اساسی PLC استفاده می شود.

PLC برنامه بارگیری شده در آن را یک بار در یک مرحله اجرا می کند. همانطور که PLC شروع به پردازش پله می کند ، دستورالعمل های سمت چپ را می خواند و تعیین می کند که منطق آن پله روی TRUE تنظیم شده باشد. منطق هنگامی که یک جریان فرضی قادر به عبور از دستورالعمل ها باشد ، به TRUE ارزیابی می شود. هر دستورالعمل مجموعه ای از شرایط را دارد که آن را واقعی یا نادرست می کند.

برای این منظور از این آموزش ، ما با دو دستورالعمل اساسی در برنامه نویسی منطقی نردبان شروع خواهیم کرد: اگر Closed و Output Energize را بررسی کنید.

اگر بسته شده است را بررسی کنید [XIC] - این دستورالعمل بیت مشخص بولی را بررسی می کند و هنگامی که بیت روی 1 (یا HIGH) تنظیم می شود ، شرایط را به TRUE ارزیابی می کند. در حالی که بیت روی 0 (یا LOW) تنظیم شده است ، دستورالعمل به FALSE ارزیابی می شود.

Output Energize [OTE] - این دستورالعمل خروجی در صورت درست بودن شرایط دستورالعمل بیت مشخص شده را روی 1 (یا HIGH) تنظیم می کند. اگر نادرست باشند ، دستورالعمل Output Energize بیت را روی 0 (یا LOW) تنظیم می کند.

تجزیه و تحلیل پایه پایه نردبان

مرحله 1 - جریان فرضی شروع به حرکت از چپ به راست می کند.
مرحله 2 - وقتی جریان فرضی با دستورالعمل XIC روبرو می شود ، بررسی می کند که شرط درست است یا نادرست. اگر XIC نادرست باشد ، PLC این مرحله را سقط می کند.
مرحله 3 - جریان فرضی به دستور بعدی می رود. مرحله 2 را تکرار کنید تا مرحله کامل شود.
مرحله 4 - PLC به پله زیر حرکت می کند.

Ladder Logic PLC Programming XIC = خاموش مثال
در مثال بالا ، دستورالعمل XIC به بیت "Condition1" گره خورده است. از آنجا که بیت خاموش است (یا 0) ، جریان فرضی در دستورالعمل متوقف می شود.

Ladder Logic PLC Programming XIC = روشن به عنوان مثال
Ladder Logic PLC Programming XIC = روشن به عنوان مثال
در مثال بالا ، دستورالعمل XIC به بیت "Condition1" گره خورده است. از آنجا که بیت روشن است (یا 1) ، جریان فرضی مجاز به عبور است و به دستورالعمل OTE می رود. دستورالعمل OTE بیت "Energize1" را روی HIGH (یا 1) تنظیم می کند.

ساختار منطقی نردبان | شاخه های مدار
اکنون که یک مثال اساسی را مشاهده کردیم که نشان می دهد چگونه اجرای یک منطق نردبان تکمیل شده است ، وقت آن است که شاخه های مدار را مورد بحث قرار دهیم. شاخه های مدار راهی را برای عبور جریان از مسیری متفاوت که پله اجرا می شود ، ایجاد می کنند. دستورالعمل ها به همان روش اجرا می شوند ، اما اکنون باید مسیرهای مختلف جریان را تجزیه و تحلیل کنیم.

Ladder Logic PLC مدار شاخه برنامه نویسی مثال

پله بالا دارای پله اولیه و یک شاخه است که دو شرط اول را با یک سوم پرش می کند. بیایید آنچه را که با اجرای منطق در حال رخ دادن است تجزیه و تحلیل کنیم.

مرحله 1 - جریان فرضی از شاخه اصلی پله شروع می شود. همانطور که به "Condition1" می رسد ، دستورالعمل XIC را ارزیابی می کند. دستورالعمل XIC درست است و اجازه می دهد تا جریان ادامه یابد.
مرحله 2 - جریان فرضی به دستورالعمل بعدی XIC می رود و سعی در ارزیابی آن دارد. از آنجا که "Condition2" روی 0 تنظیم شده است ، دستورالعمل XIC به FALSE ارزیابی می شود. جریان متوقف شده است.
مرحله 3 - جریان فرضی به شاخه اول برمی گردد. دستورالعمل XIC متصل به بیت "Condition3" اجرا می شود. از آنجا که بیت "Condition3" بالا است ، XIC به TRUE ارزیابی می شود. درآمد فعلی
مرحله 4 - جریان به دستورالعمل OTE می رسد و "Energize1" را تنظیم می کند

 

  • رضا ایزدی